چند روز پس از پرش تیرماه و بعد از اینکه جفت ها را خوب تقویت کردیم و یا اینکه در اواسط بهمن ماه که البته به نظر حقیر بهترین تاریخ 10 اسفند ماه است به این دلیل که شما می توانید جوجه را برای تیرماه امتحان کنید. ( پرورش جوجه ها ) همانطور که توضیح دادم زمانی که کبوترانتان اولین تخم شان را کردند در یک دفتر تاریخ بزنید و ثبت کنید تا اگر خدای ناکرده مجبور شدید تخم یا جوجه ای را جابجا کنید با توجه به تاریخ موجود ، تخم را در زیر کبوتری قرار دهید که با آن هم تاریخ است . اگر جفتی تک جوجه داشت و خواستید با جفت تک جوجه دیگر آنرا دو تا یکی کنید حتما" یکی از جوجه ها را با علامت رنگ مشخص کنید تا در زمانیکه احتمالا" آنها شبیه و همرنگ هستند براحتی آنها را تشخیص دهید . نکته : همیشه یکبار در روز ترجیحا" بعداز ظهر برای جفت ها دانه شان را در جا دونی بریزید و به اندازه ای بریزید که بخورند و دان زده نشوند یعنی دانه های آخری را با اکراه بر دارند . دانه شما مخلوطی از ارزن 40 % که بیس اصلی است و به همراه آن 60% بقیه را قره ماش نهاوندی خاکستری ( نوع اردبیلی سیاه و سفت است ) ، کافیشه ، گاودانه و عدس ریز بدهید از گندم بهیچوجه و در هیچ فصلی استفاده نکنید چون مضرات آن بیش از منافع آن است . استفاده از دانه گندم بخاطر داشتن مواد سلولزی علاوه بر بزرگ کردن دستگاه گوارش حیوان سبب اسهال و حتی جایگزینی مواد مضر در بدن پرنده می شود و از اینرو بهتر است برای زمستان و پائیز نیز همیشه ارزن بعنوان بیس و پایه اصلی بانضمام جو ، گاو دانه ، قره ماش ، کافیشه ، عدس ریزهمراه با دان پارس تازه و سفت که راحت پودر نشود و همچنین مراحل پخت آن طبق زمانبندی استاندارد انجام شده باشد که اگر با انگشت فشار دهید به دونیم شود اما پودر نشود در سبد غذایی کبوترانتان قرار دهید . کبوترانتان را طوری عادت دهید که گاهی اوقات هر ماه یکبار سبزیجات خرد شده را نیز مصرف کنند و حتی اگر امکان دارد دو ماه یکبار هم بهشون قدری برنج پخته خیلی خیلی خیلی کم نمک و بدون روغن بدهید که مفید است . توضیح مهم : از آنجا که کبوتران دانه جو را خیلی دوست ندارند در صورت مصرف ، حتما" آنرا ابتداء و قبل از سایر دانه ها بهشون بدهید. اما در مورد جفت های جوجه کشی بایستی تذکری را خدمتتان عرض کنم و شما هم خالهای موافق و هم خالهای مخالف را بدون هیچ محدودیتی می توانید تن کنید مشروط به اینکه طبق معیارهای قبلی واقعا" هر دو جفت علاوه بر تطابق رنگ ونژاد ، شایستگی جفت شدن را نیز داشته باشند و دقت کنید بسیاری از خصوصیات ذاتی و ارثی از طریق عامل خون و وراثت به جوجه ها منتقل خواهد شد بعنوان مثال شک نکنید کبوتری که قبل از پرش ( اول هرز ) یا در بین پرش ( وسط هرز ) و یا در انتهای پرش هرز می کند حتما" خون هرزی دارد و جوجه آن نیز بی شک همان کار را انجام خواهد داد . جوجه ای را که چند روز می دود و بعد باز می گردد درست است که احتمالا" سوی خوبی دارد اما در 80 درصد اوقات همین جوجه کبوتر هرزی خواهد شد و دلیل آن هم اینست که در چند روز دویدن احتمالا" در یکجای بخصوص چندین مرتبه پنجه باز خواهد کرد که همانجا را به اصطلاح شگرد خواهد کرد و در زمانی که در تیرماه بهش فشار آید قطعا" فیلش یاد هندوستان خواهد کرد و حتما" همانجا که شگرد داشته پا خواهد زد ولو اینکه زمان پنجه زدنش خیلی کوتاه باشد پس چنین مسائلی را خیلی دقیق بهش توجه کنید که البته در قسمت کبکی بازی و آموزش مبحث داوری نکات کلیدی راجع به این کبوتران هرزی و اینکه اگر جایی پا زده بودند چگونه تشخیص دهیم را بوقتش خواهم گفت . پس نتیجه می گیریم آن جوجه هایی که بسیار باهوش هستند و بدون اینکه تار شوند خیلی راحت جلد می شوند بسیار با ارزش تر از جوجه هایی هستند که چند روز می دوند . البته باز توضیح می دهم که در بین جوجه هایی که می دوند و تار شده اند 20 درصدشان بی تقصیرند و بلکه بنا به دلائلی مثلا" بدلیل حمله پرندگان شکاری می ترسند و تغییر منطقه ای می دهند و ناچار به پرسه زدن و دویدن در مناطق دیگر می شوند تا اینکه خانه صاحبشان را پیدا کنند که اینگونه جوجه ها و کبوتران ، حسابشان از دسته قبلی جدا خواهد بود . . نکته : حتما" زمانی که کبوتران داخل جفت کن را روزانه برای رفع خستگی و نظافت جفت کن ها بیرون می آورید بهشون گل شور بدهید ، ناخن های بلندشان و پاهایشان را که فضولات بهشان می چسبد برای جلوگیری از گسترش بیماریهای قارچی تمیز نموده و آب تمیز هم که باید مرتبا" جلویشان باشد . آب تنی موقتا" از زمان تخم گذاری تا زمانیکه جوجه ها کوچکند ممنوع است . دائما" دقت کنید که جوجه ها خوب دانه گرفته باشند اگر دیدید که از دو جوجه یکی کوچکتر است و دیگری بزرگتر ، بشرطیکه رنگ آن مشخص نباشد آن را با هم اندازه خود جابجا کنید و البته مواظب باشید که والدین جدید متوجه این تغییر نشوند چون ممکن است به جوجه جدید بدلیل اینکه شبیه و هم بوی با جوجه خودشان نیست آسیب جدی بزنند . در حالت دیگر ممکن است جوجه ها قدری کوچک و بزرگ باشند و شما جفتی هم برای تعویض نداشته باشید که در اینصورت بهتر است پس از اینکه به والدین دانه دادید جوجه بزرگتر را بردارید و در محل امنی قرار دهید تا جوجه کوچکتر خوب دانه و اصولا" حقش را بگیرد و بعد جوجه بزرگتر را در جایش قرار دهید و پس از چند روز خواهید دید که جوجه کوچکتر هم اندازه جوجه بزرگتر شده و به آن خواهد رسید .
نوشته شده در پنجشنبه یکم بهمن ۱۳۹۴ ساعت 19:29 توسط : مهدی وجودی | دسته :
نماسازان...ما را در سایت نماسازان دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 46